Wednesday, January 5, 2011

Nama Atas Kertas by Nasron Sira Rahim

PERINGATAN: Review ini mungkin mengandungi spoiler.


Banyak kali nampak buku ni kat kedai buku tapi aku tak tau la plak buku ni genre thriller..sampai la aku terbaca pasal buku ni kat internet. Sejak tu aku dah senaraikan buku ni untuk dibeli. Tapi bila aku nak beli buku ni dah takde kat kedai buku yang aku selalu pegi tu.

Buku ni aku pinjam dari Kak Arin yang pembacaannya terhenti di bab 10. Katanya tak nak baca dulu buku ni sebab apa yang berlaku seperti yang dia jangka....

Past few weeks mood aku asyik nak baca buku-buku thriller dan yang berat-berat je. Mungkin minda aku sangat lapar..hahaha....!!

Secara ringkasnya buku ni: "thrill, suspen, irresistible dan tidak keterlaluan kalo aku cakap ia HEBAT!!"

Buku ni pasal pembunuh bersiri. Yang uniknya pembunuh ni akan meninggalkan puzzle pada mayat yang dibunuh. Dan pihak polis kena selesaikan puzzle-puzzle tu kalo nak selesaikan kes dan tangkap dia. Aku yang suka main puzzle word search dan sudoku ni pun pening gak la tengok puzzle-puzzle pembunuh ni. Adeh memang mencabar la...

Tak dapat selesaikan puzzle, bermakna anda di jalan buntu. Pembunuh ni memang ada IQ yang tinggi. Aku dengan ringkasnya rasa pembunuh ni memang seorang yang psiko la..

Semakin penghujung, elemen suspen memang terasa la bagi aku. Sampai aku terpaksa berhenti membaca beberapa kali sebab aku pun dah rasa macam nak 'giler'.

Watak-watak dalam buku ni mengetengahkan kerjaya seorang polis, wartawan, doktor psikologi, doktor forensik. Di sini mungkin boleh dikatakan ada konflik etika kerja bagi setiap kerjaya. Yang jelas etika-etika ini saling berhubung kait dan mesti ditangani dengan bijak oleh setiap watak. Oh buku ni pun ada resipi masakan 'spaghetti marinara'....=)

Untuk peminat buku genre thriller, buku ni memang antara yang wajib dibaca kalo nak mencabar minda. Setakat ni bagi aku buku ni memang buku thriller yang terbaik aku baca..superb! Tahniah kepada penulis kerana minda aku memang tercabar.

Eh buku ni ada gak romantisnya tapi sikit je la. Ada puisi....=)) Kadang-kadang lafaz cinta dan lamaran tu bukan dalam bentuk jelas macam 'I love U' atau 'sudikah awak berkahwin dengan saya' tapi ia mungkin begini "Biar saya menjaga awak...seumur hidup saya."


p/s: masih mencari penulis wanita yang menghasilkan genre thriller..



epitjack
050111@0240

2 comments:

  1. terima kasih. lepas habis baca buku ni terus review..haha...:D

    ReplyDelete