Tuesday, August 27, 2013

teknologi dan internet

Orang asyik dok tanya aku ada whatsapp tak. Jawapannya TAK. Apa2 apllications yang seumpamanya semua aku takde. Telefon tangan aku tak canggih. Bukan smartphone. Telefon biasa saja. Respon yang aku terima: "alaaa nape takde...pakai la. Senang nak whatsapp. Jimat duit nak sms. Tukar la pakai smartphone."

Nanti2 la...aku tak nak pakai smartphone. Boleh aku jawab macam tu?

Sebab apa orang pakai smartphone ni ha? Sebab teknologi dah canggih? Sebab semua orang pakai? Sebab ada keperluan kerja yang mesti kena guna smartphone? Sebab senang nak update status kat FB, Twiter, Instagram? Atau "smartphone for smartperson"??

I have no issues with smartphone or even a person who use smartphone. But I do have issues with a person who use smartphone not in a 'smart manner'.

Bayangkan: korang satu geng berkumpul lepak makan2. Sesi catch up together konon. Tapi tak meriah pun sebab masing2 dok sibuk belek smartphone. Tak beri perhatian pun. Lagak gaya macam bisnes man yang sibuk check important email dari overseas client atau sibuk check stock market kat bursa saham! Bagi aku situasi ni sangat annoying.

Aku ni guna juga internet. Tapi aku rasa penggunaan internet dan teknologi ni kena ada had. Kena shut down, kena offline pada masa tertentu. Idak ler sampai 24 jam kan.

Kalau dah online 24 jam tu semua benda pun nak update. Bagi tau satu dunia. Dah takdak privacy life. But I really value my privacy life.

Guna la teknologi dan internet dengan bijak. Jangan la guna sampai memudaratkan. Jangan la asyik dok berhubung dengan orang jauh secara maya tapi yang depan mata tak berhubung. 


     

No comments:

Post a Comment