Tuesday, March 6, 2012

1st book hunting for 2012

Sabtu lepas aku pergi KL (lagi) dengan ETS. Ada promosi Koc 1Rakyat [Malaysia!]. Alasan pergi KL sebab ada Ekspo Buku Islam yang ke-2 di Putrajaya. Tapi sebelum nak pergi KL tu, perhatian aku dah teralih ke satu lagi ekspo buku di PKNS, Bangi. Menurut perkiraan aku, ekspo buku di PKNS, Bangi lebih berbaloi.

Aku sampai KL Sentral dah tengahari dan sementara tunggu kakak aku datang jemput, aku pergi makan dulu.

Destinasi pertama adalah ekspo buku di PKNS, Bangi. Nak tahu apa yang terbaik di ekspo buku ni? Tawaran buku-buku terbitan DBP dijual dengan potongan harga 50%!!! Memang best tapi pada masa yang sama aku rasa sedih sangat tengok buku-buku DBP ni dijual 'timbang kati' ja. Aku beli dua (2) buku Faisal Tehrani, 'Manikam Kalbu' dan 'Bedar Sukma Bisu' dengan potongan harga 50%. Buku-buku ni memang susah nak dapat di kedai buku Popular atau MPH. Dua (2) buku lagi yang aku beli tajuk 'Biar Orang Cina Pimpin Islam' dan 'Syarah Hadis 40 Imam Nawawi'. Buku-buku ni pun dah tak ada di Popular dan MPH. Nak kena tempah kalau nak beli.




Seterusnya aku pergi ekspo buku Islam di Putrajaya. Aku tengok-tengok ja. Diskaun cuma 10% saja yang diberi. Pukul rata. Mungkin penganjur tak nak ada monopoli oleh sesetengah pempamer. Kesimpulannya, tak syok. Tapi seperti yang aku katakan, penganjur mungkin tak nak ada monopoli. Memandangkan aku adalah 'mangsa' sistem kapitalis, makanya bajet aku kecil dan tak mampu nak membeli suka-suka hati. Aku beli satu (1) buku ja..'Diari Mat Despatch: Lelaki Baik' sebab buku ni pun jarang ada di kedai buku Popular atau MPH. Walaupun ekspo buku Islam kali ni lebih banyak pempamer, tapi aku tak rasa kemeriahannya. Aku tertanya-tanya adakah ekspo buku Islam di Indonesia juga penganjurnya menetapkan diskaun pukul rata kepada semua pempamer?

Train ETS balik ke Ipoh dipandu oleh Kapten Khairul. Kapten ni memang meriah sebab sepanjang perjalanan pasang lagu orang putih yang baru dan best! Aku pula sepanjang perjalanan baca 'Diari Mat Despatch: Lelaki Baik' sampai habis.


p/s: looking forward KL International Bookfair at PWTC in April, 2012.




No comments:

Post a Comment