Thursday, December 19, 2013

Buku pilihan 2013

Masih tinggal satu buku untuk capai target 60 buku tahun 2013. 

Apapun daripada 59 buku yang dah dibaca, ada beberapa buku yang menjadi favourite dan juga merubah sisi pandang hidup. 

Shadow Play by Barbara Ismail

Misteri pembunuhan ahli kumpulan wayang kulit. Siapa si pembunuh? Isteri kedua? Atau rakan sekumpulan yang cemburu? Keterangan saksi semua pun celaru. Yang menarik, akhirnya seorang makcik yang dapat selesaikan kes pembunuhan. Kalau suka watak Miss Marple dalam buku Agatha Christie, pasti anda suka juga watak Makcik Maryam ni. So far, I can say Makcik Maryam is Miss Marple Malaysia.


Devil's Place by Brian Gomez

Hillarious! Asyik gelak je sepanjang baca buku ni. Buku ni bukan cerita lawak. Tapi pasal pembunuhan juga. Cerita thriller yang digarap dengan baik and brilliant. Akibat daripada salah faham yang berlarutan, macam-macam yang berlaku dalam usaha mereka mencari kebenaran sambil melarikan diri daripada ditangkap dan dibunuh. 


Langit Vanilla by Wani Ardy

Koleksi puisi dan catatan peribadi penulis. Bukan berbunga-bunga tapi dekat dengan hati kita menusuk terus ke dalam jiwa.


Who Moved My Cheese by Spencer Johnson

Buku selfhelp yang banyak merubah sisi pandang hidup tahun ni. Lepas baca buku ni, aku berhenti daripada tanya soalan "kenapa jadi macam ni?" Benda dah jadi..bukan boleh buat apa dah. Yang paling penting macam mana nak rectify dan selesaikan masalah. Bukan keep asking why it's happened. 


Mahar ke Syurga by Wanji Aswandi

Buku paling tulus. Kita cuma hamba di muka bumi ni dan matlamat akhir kita adalah syurga. 


For One More Day by Mitch Albom 

I wish I had one more day, mom. Buku yang agak sedih. Kita ada Allah. In shaa Allah kita akan kuat dalam meneruskan kehidupan tanpa orang tersayang. 


The Litigators by John Grisham

Kalau tengok review dan komen di goodreads memang ada yang suka dan ada yang tak suka buku ni. Aku suka. Sebab buku ni lain daripada buku John Grisham yang lain-lain tu. Terima kasih akhirnya John Grisham pamerkan juga macam mana realiti hidup jadi street lawyer macam aku ni. Jadi lawyer ni bukan indah dan bergaya macam kat tv dalam drama The Firm, The Good Wife, Fairly Legal, etc. More or less realiti hidup lawyer macam dalam buku ni. 


Tahun depan misi dan target: gaya bebas. 


p/s: read..or die!


      

No comments:

Post a Comment