Friday, October 1, 2010

pencinta..

2 ari lps aku bc dlm paper d sun psl novel Ombak Rindu karya Fauziah Ashari akan difilemkan dan ditayang kn di pawagam.huh?? ye ke ni? biar btul....x kisah la apa pn...kehkehkeh

apa yg menariknya, komen penulisnya adalah filem x kn sm mcm novel...sbb apa yg ada dlm novel x mungkin 100% blh n sesuai utk diterjemahkn ke layar..n audience 'pembaca' & 'penonton' ada expectation yg berbeza. jd kesimpulannya kalo anda 'pembaca' jgn expect filem akan 100% mcm yg ada dlm novel tu ya..!!

[Ombak Rindu antara novel favourite aku. ada 2 lg novel sambungan Ombak Rindu ni tp yg terakhir - Rindu Cintaku - dh hmpir 3 thn rsnya 'tersadai' atas meja studi aku sbb aku mcm bosan nk bc. bnyk kali dh nekad nk abeh kn bc..tp msh x bc jugak. setakat ni, antara 3 buku (Ombak Rindu, Cinta..Tiada Akhirnya & Rindu Cintaku) aku msh rs Ombak Rindu yg terbaik...!!]

pnjgnya intro...aku bukan nk ckp psl Ombak Rindu sebenarnya....hahaa

aku nk ckp psl 'pencinta' buku. rsnya aku msh blum layak lg la nk dilabelkn sbg 'pencinta' buku yg hardcore. tp aku nk smpaikn certain msg kpd penulis, publisher, pencetak n yg sewaktu dgn nya bahawa sbg 'pencinta' buku:-

1. harga buku tu penting. mcm org yg xde bnyk duit mcm aku ni mesti la bnyk perkara nk kena consider sblm beli. cnth, berbaloi ke aku beli buku ni dgn harganya? aku bukan la nk berkira sgt kalo beli buku ni kn...tp kadang2 nk kena tgk duit gak beb. ad abajet ke xde.

2. kenapa eh buku2 kt M'sia ni x cetak guna kertas yg kuning mcm buku2 overseas tu?? mbe ada rmai org x suka beli buku yg guna kertas kuning tu..tp aku suka. sbb buku lbh ringan n harga pn lbh murah...=) mmg la 'appearance' tu penting tp kalo xde isi nk buat apa. lbh baik la 'appearance' biasa2 je tp isi nya hebat.

3. aku mmg suka beli buku terpakai maklum la aku xde bnyk duit kalo nk beli sume buku 1st hand...

4. aku percaya dgn m'baca pengetahuan akan bertambah. jd kpd penulis, tulis la utk menambahkan pengetahuan pembaca ya..!!

5. jadilah pembaca yg bijak, kreatif n kritis. baca la apa saja pn tp yg penting mcm mn kita mencerna 'digest' apa yg kita bc tu.

6. membaca adalah mknn 'minda' aku..


p/s: msh berharap yg satu hari nnt buku2 di M'sia dicetak dgn kertas kuning..buku lbh ringan n murah. dan juga berdoa kalo ada rezeki lbh blh beli ebook reader....=)

4 comments:

  1. membe saya ckp kat amcorp mall ada kedai nama 'book access', hard cover cuma rm24.00. dis saturday saya nak pg check *wink

    ReplyDelete
  2. kt situ ada payless book jugak rsnya mar.kalo ada buku menarik, roger la eh...=) huh? this day?? so x g k.nat bertunang n beraya ke??

    ReplyDelete
  3. epit, kak farihah sgt setuju dgn epit...untuk org2 yg kurang berduit macam akak ni dah hampir 3bln tahan diri dari beli buku sebab tak cukup budget...abis aje hutang, bulan 11 ni nak memborong buku...sib baik sangat sibuk dan takde budget nak balik ipoh, kalu tak mesti beli buku...huhu...sedih betul...ni tgh puasa dari beli buku...btw, thanks 4 the info, members' day mph tu.

    ReplyDelete
  4. oh next month akak nk memborong buku eh?? jom kita g chowrasta kt penang nk? mar n k.rin ckp kt sn ada bnyk kdai 2nd handbook...=)

    ReplyDelete