Sunday, October 9, 2011

Mencabar diri

Pergi KL dengan public transport ETS (Electric Train Services). Agak mencabar bagi aku. Sebab sejak ada kereta sendiri tak pernah ke KL naik public transport. Nak2 lagi tujuan ke KL adalah 'book hunting'. Selalunya aku takkan ke KL dengan public transport dengan alasan susah nak bawak balik buku2 yang dibeli nanti. Tapi kali ni setelah dipertimbangkan, aku patut cuba sesuatu yang baru kan...=)

ETS: Ipoh - KL Sentral

Macam2 perasaan ada pertama kali nak naik ETS ni. Cemas ada..teruja pun ada. Ada yang kata best. Ada yang kata bosan. Ada jugak yang kata cuba la apa salahnya..cari pengalaman baru. Aku dapat koc C. Kira koc tengah la. Tempat duduk pun agak depan dalam koc C tu. Teruja..rupanya ada Wi-fi dalam ETS ni. Tapi betul2 boleh guna Wi-fi ke tak la pulak aku cuba.

Perjalanan lebih kurang 2 jam 30 minit sebab aku ambik pakej silver dengan tiket RM25.00 sehala. Ini pakej paling murah. Ada 'stewardess' ETS yang jual makanan dalam train ni. Aku tak beli sebab aku syak mesti mahal harga makanannya. 2 jam 30 minit perjalanan aku dihidangkan dengan tayangan entah movie apa lakonan Jackie Chan dan lepas tu cerita kartun. Aku tak tengok sangat pun. Aku lebih rela baca buku Post-mortem by Patricia Cornwell sepanjang perjalanan. Sampai KL Sentral dah malam dan kawan aku pun dah tunggu kat McD. Nampak sangat aku dah lama tak ke KL Sentral tempat 'mainan' aku masa student dulu. Macam2 dah ada...

Kembara 'book hunting' pertama aku esoknya adalah ke pejabat Jemari Seni di Bandar Baru Bangi. Ada diskaun 30% setiap sabtu di pejabat Jemari Seni. Kena beli beberapa buku yang dipesan kawan2 disamping aku pun nak membeli jugak. Tambahan pulak penulis buku Gulai Pisang Ikan Masin akan ada di situ dan boleh la aku mintak autograf dia bagi pihak kawan2 yang beli buku tu (aku pun turut 'tergoda' beli buku ni..haihhhh...).

Tak sangka warga Jemari Seni memang mesra. Kak Yah memang best. Boleh sembang macam2 pasal buku2 Jemari Seni dengan gembiranya...=) Penulis Gulai Pisang Ikan Masin, Szalies pun best. Jarang dapat peluang bersembang dengan penulis dengan tenang2. Maklum la kalau kat pesta buku KL contohnya mana nak dapat sembang dengan relax dengan penulis. Ni kitorang siap sembang kat sofa Jemari Seni dengan santai sambil berbincang isu2 buku. Wahhhh!!!! Teruja...hehe [malangnya Kaksu takde di ofis Jemari seni masa tu..=( ]

Hampir sejam di Jemari Seni. Dan ini hasil 'tangkapan' di sana..

Dia Yang Kunikahi, Bulan di atas Champs-Elysees & [sebuah] Gulai Pisang Ikan Masin aku punya. Selebihnya kawan2 pesan.


Szalies bukan setakat sign autograf kat buku Gulai Pisang Ikan Masin tu, tapi siap bagi cute gift lagi (tapi dah kena 'rembat' dengan anak buah aku..huhu..).

Destinasi seterusnya adalah destinasi asal dan tujuan utama aku ke KL. Yeahh.!!! 'book hunting' di Big Bad Wolf Booksales di MAEPS, Serdang. Aku sampai sana dah tengahari. Matahari tegak atas kepala. Panas. Kawan aku pulak dengan bijaknya ajak aku 'hiking' dari tempat parking ke Hall A. Fuhhh semput gak la aku 'hiking' nak ke Hall A tu..adoiyai

Sampai di Hall A, tengok ramai sungguh orang beratur nak masuk. Dalam hati confirm la setengah jam baru aku dapat masuk dalam ni..tapi rupanya dalam 10 minit aku dah dapat masuk....=)) Okey. Get ready dengan beg yang aku dah siap bawak untuk book hunting. Hall A ni memang besar. Buku2 tak payah cakap la memang banyak melaut kot. Aku sampai rasa nak pening tengok buku ni semua. Rasa nak pengsan pun ada. hoho

Booksale macam ni memang mencabar. Sebab buku2 banyak dan hanya di label mengikut genre sahaja. Jadi kena rajin cari buku yang kita dah aim. Jangan la berharap buku2 penulis yang terkenal atau biasa kita dengar ada kat sini. Mungkin ada dan mungkin jugak takdak. It is really book hunting ok! Ala2 macam jualan gudang atau jualan kat kedai buku terpakai. Cuma ada klasifikasi genre dan tak ada klasifikasi penulis secara khusus. Ye la buku2 yang dijual kat sini dengan diskaun harga 75% - 95% tau and it is first hand book not used book.

Secara overall buku2 kat sini dijual dengan harga RM8.00. Buku kanak2 dalam RM3.00 - RM5.00 kebanyakannya. Buku masakan memang banyak termasuk la buku Jamie Oliver. Aku beli buku masakan 'Kids Can Bake' untuk anak buah aku yang suka memasak tu. Semua orang kat situ memang 'shopping' sakan la. Ada yang buku letak dalam kotak, beg, troli, stroller baby etc. Dalam hall ni ada DJ kaunter pasang lagu. Tapi aku rasa lebih banyak digunakan sebagai 'lost & found' kaunter. Mana taknya macam2 pengumuman mencari suami, isteri, anak, kawan, kasut Kiki Lala yang hilang sebelah dalam hall yang penuh dengan orang dan buku melaut. Aku pun hampir buat pengumuman mencari best friend aku yang hilang lepas kami berpisah bila masuk hall tu tadi.hahaaha... (she found me first without making any announcement at the DJ counter).

Lebih kurang 2 jam aku kat sini. My best friend really have to drag me out from this place. Otherwise, I'll be declared bankrupt! Inilah cabaran paling besar aku. Pergi ke booksales dengan kewangan yang terhad. Sungguh mencabar ok!!! Terpaksa memilih buku2 yang betul2 nak beli je. Agak berjaya jugak la dengan cabaran ni. hoyeahh..!! Thanks to my best friend who actually control me...hehe

I bought all these books for myself

Alright. Time to pay the books that I grabbed. Panjangnya barisan nak membayar. Perut dah lapar ni tak lunch lagi. Dah membayangkan mungkin setengah jam kena berbaris. Nasib baik orang yang berbaris di depan aku tak banyak 'bershopping'. Jadi dalam 10 minit dah sampai di kaunter bayaran. Staffs Big Bad Wolf memang cepat buat kerja. Kejap je dah selesai. Sebelum keluar hall aku sempat 'sambar' sandwich yang Big Bad Wolf jual. Aku dengan my best friend ambil tram yang disediakan nak ke tempat parking. Tak larat kot nak turun bukit jalan kaki ke parking dengan bawak buku bagai. Bolehlah dianggap aku puas dengan book hunting ni.

Destinasi terakhir hari tu adalah Alamanda, Putrajaya. Dah janji dengan my other best friend untuk lepak sama-sama lepas book hunting di Serdang. Huh! Kami bertiga hampir 'tertewas' di MPH Alamanda tu. Nasib baik berjaya 'diselamatkan'..ahahahaa...=))

Ahad, balik semula ke Ipoh dengan ETS. Memang mencabar. Mengendong 1 beg yang penuh dengan buku Big Bad Wolf dan jugak beg sandang yang berat dengan buku Jemari Seni. Train ETS pulak delayed 15 minutes from its schedule. Balik Ipoh aku dapat koc D. Dapat tempat duduk yang masih agak depan dalam koc D tu. Dalam perjalanan, sambung baca Post-mortem sebelum akhirnya aku terlelap dalam perjalanan sampai Ipoh.

Safely arrived. Memang penat. Tapi satu perjalanan dan kembara book hunting yang aku kira mengujakan setelah aku biasanya begitu selesa pergi dengan kereta sendiri...

2 comments:

  1. alangkah best nya kalo gi book fair dgn baucer buku beribu2..

    pegi pejabat JS? okehh. jeles.haha!

    ReplyDelete
  2. epit, dah baca ke buku beach road tu? bestkan?? nanti nak pinjam patricia cornwell bleh?insya Allah akak akan cuti lama sikit raya haji ni sb hujung thn bos ngan 2nd bos cuti, so kena stay kat ofis...nanti akak roger

    ReplyDelete