Thursday, March 20, 2014

be yourself

hari ni anak buah aku yang ketiga ambik keputusan spm. ya. dah 3 orang anak buah aku lepas spm. maksudnya aku dah tua. memang dah tua pun. 

yang pertama, result spm dia memang buat aku rasa nak pitam nak pengsan semua ada la bila tengok slip spm dia. semua serba tak kena bila aku try tolong dia apply upu online tu. ada je subjek yang tak cukup kredit..tak lepas nak apply course sekian2. sampai bergaduh2 dengan mak ayah dia. merajuk sampai nak mengulang ambik spm balik budak tu. kesian aku tengok dia masa tu. akhirnya dapat juga masuk PUO panggilan kedua mechanical engineering. rezeki dia. alhamdulillah. la ni budak tu dah semester akhir kat PUO. harap dia tak repeat lagi dan boleh grad. 

yang kedua ni aku memang tak pernah risau sangat pasal result spm dia. cuma expectation aku tinggi la. ye la budak sekolah menengah sains mesti la sepatutnya boleh dapat straight A. bagi aku tak boleh result spm dia macam budak sekolah harian biasa kan. ok dia tak dapat straight A. tapi masih ok. dia ni ada masalah tak tau nak ambik course apa. semua course pun macam blur je. kali ni mak ayah dia slow sikit. maybe dah ambik pengalaman si abang hari tu kot. plus aku dah warning siap2 jangan push budak2 ni ambik course yang depa tak minat ke apa. in the end dia ambik course fisioterapi. aku sokong 100%. so far so good. she's doing well.

yang ketiga ni memang mencabar nak didik dia. pendek cerita dia ni memang lemah dalam pelajaran. dia ni ibu lain. maksudnya anak kakak aku no. 2. yang 2 tersebut di atas tu anak kakak aku no. 1. kira depa ni sepupu la.  tapi dia ni special. sangat berbakat dalam seni lukis. aku memang sokong dia ambik seni. tadi katanya dia kecewa sangat sebab subjek seni tak dapat A dalam spm. aku paham. untuk dia, bagi aku result spm dia tak la teruk. dapat 6B memang dah cukup baik untuk dia walaupun takdak A. ini bukan penamat bagi dia. tapi permulaan baru untuk dia berusaha lebih keras. aku harap dia jadi diri dia sendiri. result spm tu bukan la kayu pengukur kejayaan sepanjang hidup. kejayaan sepanjang hidup tu kita yang tentukan dan tiada had. yang penting usaha. 

depa 3 orang ni memang tak sama. dan aku selalu treat depa mengikut kemampuan depa. nilai depa dengan kebolehan dan potensi diri depa. selalu bagitau depa yang depa ni special dengan kebolehan diri masing2. buat apa yang depa suka. bukan apa yang orang lain suka. 


p/s: kenalilah potensi diri setiap anak2 dan gilap. bukan suruh mereka jadi apa yang kita nak hanya untuk memenuhi impian kita yang tak kesampaian..  



No comments:

Post a Comment