Tuesday, May 24, 2016

Budak Tin karya Nazrie Haslieanie

Terbitan ITBM

Sinopsis ringkas:- 
Buku ini tentang seorang kanak-kanak bernama Fatin. Ayahnya bekerja sebagai pengutip tin dan menjualnya di pusat kitar semula. Disebabkan itu Fatin digelar sebagai 'budak tin' di sekolahnya dan amat dibenci oleh rakan sedarjahnya, Darius yang juga jiran Fatin. 

Rasa:-
Kulit depan buku ini sudah mencerminkan isi buku. Gambar kulit depan buku baik. Taklah asyik putih saja.  Buku ni nipis. Sekejap saja boleh habis baca. 

Bagi saya, karakter Fatin adalah seorang kanak-kanak yang tulus hati dan optimis. Dia tidak rasa rendah diri dengan pekerjaan ayahnya. Dia tidak mudah emosi bila rakan-rakan menggelarnya 'budak tin'. Malah dia dengan yakin diri bercita-cita ingin mempunyai sebuah pusat kitar semula sendiri! Fatin ini seorang anak yang hebat bagi saya. Saya asyik tertanya kenapa ayah Fatin sampai bekerja jadi pengutip tin? Saya selalu  fikir orang sebegini malas cari pekerjaan yang lebih baik. Tapi ternyata saya silap. Ayah Fatin sukar mendapat pekerjaan lantaran kecacatan jarinya yang disebabkan oleh satu kemalangan di tempat kerja. Ini satu diskriminasi dan tidak adil saya kira. Mereka ditolak hingga tiada pilhan.

Isu yang dibawakan oleh buku ini bukanlah isu baru. KITAR SEMULA. Melalui ayah Fatin yang bekerja sebagai pengumpul tin, saya belajar teknik kitar semula dengan betul. Tin-tin yang dikumpul mestilah dibasuh dan dikeringkan. Kemudian akan dileperkan (dipijak dengan kaki) sebelum dijual ke pusat kitar semula.  Kenapa kita tidak serius mengitar semula? Adakah sebab hasil jualan barangan kitar semula itu hanya dapat beberapa sen saja? Jadi tidak berbaloi untuk kumpul tin dan botol plastik. Buat semak saja tapi hasilnya tak seberapa. Selagi kita ada fikiran yang begini, selagi itulah kita tidak akan serius mengitar semula. Dan kempen kitar semula yang dicanangkan oleh kerajaan hanya menghabiskan wang ringgit saja. 

Setelah membaca buku ini, sekarang saya serius mengitar semula. Tambahan pula saya dapat tahu fabrik fleece (yang digunakan untuk membuat selimut dan baju panas) diperbuat daripada botol plastik yang dikitar semula.  
  
Wajar dan wajib dibaca oleh setiap orang tak kira kanak-kanak atau orang dewasa. 


p/s: Kitar semula demi anak-anak masa depan.


epitjack!
240516@1741
Ipoh.


No comments:

Post a Comment