Thursday, February 17, 2011

Panggil Aku Dahlia by Noor Suraya


Aku: Macam mana? Best tak??
Mar: Kalau compare dengan Jaja & Din, Panggil Aku Dahlia macam maggie tanpa perisa..
Aku: Huh? Eh tak best ke??
Mar: Bukan tak best tapi Jaja & Din terlalu tinggi…
Aku: Oh kalau macam tu kena hilangkan aura Jaja & Din dulu la baru boleh baca Panggil Aku Dahlia..kalau tak nanti tak feel..


Premisnya mudah. Dahlia, anak tunggal kepada pemilik ladang Teh Timor, terpaksa balik (dan meninggalkan kerjayanya) untuk menguruskan perniagaan keluarga disebabkan ayahnya jatuh sakit. Macam biasa, perniagaan dalam keadaan tak memberangsangkan dan banyak masalah. Ditambah dengan permusuhan turun-temurun dua (2) keluarga pemilik ladang teh - Teh Timor (Dahlia) vs. Teh Sutra (Wadi).

Dahlia memang tak dapat pertahankan ladang Teh Timor. Tipikalnya, Wadi, anak kepada pemilik ladang Teh Sutra yang juga musuh ketat Dahlia dari kecik, dapat beli ladang Teh Timor.

Lagi sekali ditekankan. Premisnya kelihatan nampak mudah dan biasa. Begitu juga dengan konflik. Bukanlah dramatik.

Tapi apa yang menarik dengan Panggil Aku Dahlia yang sepertinya kelihatan nampak mudah dan biasa ini adalah nilai diri yang ada pada karakter-karakter, terutamanya Dahlia dan Wadi. Kagum dengan sikap Dahlia - berusaha untuk bangun dari kekalahan. Dan yang paling aku kagum, keteguhan hati dan prinsip yang Dahlia pegang. Wadi pun akhirnya ikhlas dengan perubahan yang dia lakukan.

Hubungan Dahlia-Wadi: ’percaya’ dan ’janji setia’. Tapi aku suka bila dalam hubungan ada sikap ’berterus-terang’. Kredit/bonus point untuk Wadi bila dia mahukan Dahlia sentiasa berterus-terang.

Walaupun Panggil Aku Dahlia tidaklah terlalu ’enak’ tapi ia memang ’mengenyangkan’…=)


p/s: Dah lama tak makan nasi pulut dengan ikan wadi..



epitjack!
170211@1452

1 comment:

  1. ntah..bila nak ajak saya mkn nasi pulut ngn ikan masin? sejak gra xde ni, k.epit sudah malas!

    ReplyDelete