Wednesday, February 2, 2011

A Thousand Splendid Suns by Khaled Hosseini

Buku kedua Khaled Hosseini yang aku baca selepas The Kite Runner. Tak pasti samada tepat pada masa, suasana dan keadaan waktu aku habis baca buku ni. Sebab sekarang tengah hangat dengan isu pergolakan pemerintahan di Tunisia dan Mesir.

Kalau The Kite Runner watak utamanya adalah lelaki tapi A Thousand Splendid Suns watak utamanya adalah wanita. Walaubagaimanapun, premis penceritaan masih lagi berkisar mengenai persahabatan, perjuangan untuk terus hidup, nilai diri. Sungguh A Thousand Splendid Suns memang lebih hebat daripada The Kite Runner. Bukan sebab watak utamanya wanita. Tapi lebih kepada elemen nilai kemanusiaan dan perjuangan untuk terus hidup yang ada.

Rupanya aku memang tak tahu langsung pasal sejarah Afghanistan. Kesan peperangan tu sangat mahal harganya untuk dibayar oleh rakyat Afghanistan.

Terima kasih kepada Khaled Hosseini kerana buku-bukunya yang sekurang-kurangnya membawa aku mengenali Afghanistan.


p/s: A Thousand Splendid Suns berjaya membuatkan aku mengalirkan air mata...


epitjack!
020211@2337

No comments:

Post a Comment