Monday, October 31, 2011

KHAIRYN OTHMAN (dari kacamata aku...)

Salah seorang penulis yang menjadi 'eksperimen' aku. Kenapa? Sebab aku nak baca karya penulis yang lain dari selalu aku baca.

Aku memang tak pernah baca karya penulis ni sebelum ni..apatah lagi nak kenal orangnya kan. "Nuansa Kota Merah" buku dia yang pertama aku baca (ini buku ke-3 penulis). Aku 'tergoda' dengan tajuk, cover dan sinopsis belakang buku ni. Aku ambil risiko beli buku ni. Kira macam try and error la. Secara ringkas, memang tak mengecewakan. Kawan aku ada 2 buku terdahulu penulis i.e "Zahrah de Tigris" & "Dame Zoete Sarah". Oleh sebab Nuansa Kota Merah tu aku suka dan kawan aku memang dok kata 'syok' baca Dame Zoete Sarah..maka aku pun pinjam buku tu dari dia. Tapi aku tak berapa 'syok' baca buku ni. Aku suka Sarah tapi aku memang tak suka 'Encik Selamat'. Jadi, Zahrah de Tigris aku baca agak lambat sikit. Takut kecewa. Sebaliknya aku rasa rugi pulak tak baca dulu. Tak keterlaluan kalau aku cakap "I'm loving it..!!". Okey aku nangis baca Zahrah de Tigris (terima kasih berjaya buat aku menangis..ahaha...;p ) [Notes: aku menang ulasan buku Nuansa Kota Merah anjuran publisher, Jemari Seni. Yes, I'm showing off. I don't care.]



Apa yang aku rasa tentang Khairyn Othman setelah baca ketiga-tiga karya di atas?

1. Storyline ketiga-tiga buku ni tak sama. Aku suka. Jadi penulis bukanlah yang membosankan kalau asyik baca buku dia saja. Pembaca seperti aku akan teruja sebab tak tahu apa gaya cerita seterusnya yang dia akan tulis.

2. Deskriptif. Penulis adalah wartawan. Jadi buku-buku dia memang deskriptif. Aku tak suka buku yang 'too descriptive'. Tapi walaupun buku-buku penulis 'deskriptif', aku suka sebab penulis masih berjaya buat aku 'stay on track' of the story. Deskriptif tapi menarik. Bila penulis describe sesuatu tempat, dia buat kita berasa dekat dan seolah-olah nampak suasana tu di depan mata. [Jodi Picoult punya buku pun descriptive tapi aku selalu 'lost'..aku tak berapa suka. Jadi Khairyn Othman telah mengatasi Jodi Picoult dari kacamata aku..hoho]

3. Rare. Aku suka penulis ni. Aku suka Khairyn Othman.

Tapi ada satu persamaan dalam ketiga-tiga karya di atas. Ketiga-tiga karya di atas menampilkan watak utama seorang perempuan yang cekal, tabah, kuat, independent tapi tetap 'ayu' dalam erti kata tersendiri. Heroin pilihan aku adalah Nisa (Zahrah de Tigris). Shuib (Nuansa Kota Merah) pulak hero pilihan aku. Kawan aku pasti pilih 'Encik Selamat' (Dame Zoete Sarah) sebagai hero pilihan dia..ahaha...=))

Aku tak sabar menunggu karya penulis yang seterusnya. Aku harapkan kelainan lagi dari penulis ni.


p/s: Ini dari kacamata aku. Jadi, lihatlah dari kacamata anda. Lets celebrate the difference..;D

2 comments:

  1. hahaha mari kita sama2 nantikan karya keempat K.O bilalah nak siap ni :D

    walaupun encik selamat menjadi pilihan, tapi tak dapat mengatasi Patrick :D

    ReplyDelete
  2. Ohh Patrick tu sememangnya 'sweet'..hoho

    ReplyDelete