Thursday, December 15, 2011

Antologi Cerpen Kemerdekaan

Aku pinjam buku ni dari perpustakaan awam negeri. Ada 8 buah cerpen dalam buku ni. Muka hadapan buku ni aku dapat daripada blog Ibnu Ahmad Al-Kurauwi (Azman Bin Ahmad), salah seorang penulis cerpen dalam buku ni. Perkataan 'koleksi' pada buku tu telah ditukar kepada 'antologi' selepas pruf cetak.

RARE & UNIK. Maklumlah sekarang ni bukan senang nak dapat bahan bacaan dalam tulisan jawi. Suratkhabar utusan melayu bertulisan jawi pun sekarang ni dah menjadi sisipan je dalam akhbar tulisan rumi utusan.

Buku ni terbitan Perpustakaan Negara Malaysia sebagai usaha mengembalikan kegemilangan tulisan jawi. Antologi cerpen ni pulak sempena sambutan kemerdekaan yang ke-50. Kira macam edisi khas la. Sekarang ni pun beberapa seminar dan bengkel mengenai tulisan jawi dan mahir jawi sedang giat dijalankan. Di TV9 pun ada program mahir jawi.

Aku boleh baca jawi. Kira aku ni mahir gak la baca jawi. Tapi mencabar jugak bila kadang-kadang ada satu dua perkataan tak dapat nak baca. Tulisan jawi masa aku belajar kat sekolah dulu dengan sekarang ada perubahan jugak walaupun taklah besar sangat.

Bila baca buku ni, tiba-tiba baru aku tersedar yang kehidupan kita sekarang ni dah tak banyak menggunakan tulisan jawi kalau nak dibandingkan 50 tahun yang lepas. Tapi kepala surat pejabat aku dulu masih gunakan tulisan jawi tau..

Aku tak nak cakap pasal kenapa kegemilangan tulisan jawi semakin merosot. Rasanya kalau kita lihat dasar pendidikan negara yang lepas kita akan tahu kenapa tulisan jawi sekarang ni macam terpinggir. Kaji dan fikirlah. Jangan mudah sangat lupa.

Sesungguhnya kita patut berbangga dengan tulisan jawi dan mestilah dipertahankan. Rugilah kiranya tulisan jawi ni hilang ditelan zaman. Apapun aku menyokong penuh atas usaha yang dilakukan oleh pelbagai dalam memartabatkan kembali kegemilangan tulisan jawi.


p/s: agaknya ada ke penulis novel pop yang berani nak ambil inisiatif terbitkan buku dia dalam tulisan jawi..hmm



epitjack!
151211@2106


No comments:

Post a Comment