Friday, October 18, 2013

suka tak suka

Kadang-kadang buku yang kita suka baca orang lain tak suka. Dan begitulah sebaliknya. 

Bagi aku sinopsis, dan beberapa mukasurat permulaan penting untuk menarik minat aku terus baca. Kalau aku dah baca bermuka-mukasurat, berbab-bab tapi masih tak menarik..buku tu bakal di'peram'. 

Beberapa minggu lepas, kakak aku ada banyak masa membaca sebab dia dalam pantang. Amboi bukan main rakus sekali membaca. Dapat habiskan baca novel berbiji-biji katanya. Tapi ada satu novel ni. Dia baca. Lepas tu letak tepi. Dia tanya aku, "ada novel lain yang best tak?" yang dia belum baca. Aku tanya dia, "apsal? Tu novel tengah baca tak best ke?" Dia kata, "Bosan aku. Cerita nak pi kedai buku beli buku pun sampai 12 mukasurat!" Aku respon, "ohhh...entah tengok la kat rak ni kot ada buku yang berkenan". 

What the hell?! 12 pages? pasal nak pi kedai buku beli buku je?? errrggghhhhh.....entah la. 

Tapi aku pernah jugak baca novel yang rasa macam nak tarik2 rambut. Mental tortured aku rasa. Kalau tak habiskan rasa kesian plak kat buku tu. Plus, aku dah beli buku tu. Rugi plak kalau tak baca. Tapi aku memang takkan ulang baca la buku tu kan. Baru seminggu aku tinggal buku tu kat rak buku kat rumah abah. Anak buah aku cakap dia dah habis baca buku tu. Amboi cepatnya habis baca. Aku ambik masa 5 bulan kot! sebab aku peram buku tu... 



   

No comments:

Post a Comment