Friday, July 29, 2011

memori ramadhan

Semua orang pun bercakap pasal bulan puasa yang dah semakin dekat.

Disebabkan aku datang dari keluarga yang susah..jadi makanan berbuka tu memang tak mewah la. Jarang2 dapat bukak puasa dengan air dan makanan yang sedap2. Kalau abah ada duit, merasa la makan tembikai. Tu pun abah beli 1/4 je. Kalau ada rezeki lebih merasa la minum air sirap bandung..ye la nak beli susu buat sirap bandung mana ada duit kan.

Dan kalo ada rezeki lebih lagi mak akan buat mee bandung dan murtabak telur untuk bukak puasa. Ye la nak buat mee bandung tu banyak bahan nak kena letak. Biasanya dalam bulan puasa tu sekali je mak masak mee bandung untuk kami semua. Ni la masanya aku akan makan sampai tak boleh bangun..huhu [dan sampai sekarang kakak2 aku memang akan ejek aku makan mee bandung sampai tak boleh bangun...ciisss!! ] Sama la murtabak telur tu pun sekali je dalam bulan puasa mak akan buat. Sebab telur tu nak jual buat belanja..so kalo asyik nak buat murtabak telur je maka kami takde duit belanja la nanti.

Tapi sekarang ni nak beli tembikai sebiji pun takde hal. Cumanya tak habis makan la pulak. Nak minum sirap bandung hari2 pun boleh ja..tapi nanti kena diabetis la pulak kan. Nak makan mee bandung dan murtabak telur bila2 masa je. Tak payah tunggu bulan puasa. Pendek kata, senang nak makan la semua tu. Bab mee bandung dan murtabak telur tu memang menu wajib yang mesti ada dalam bulan puasa. Nostalgia family aku...=)

So, ke mana je aku 'merantau' aku pasti balik cari mee bandung dan murtabak telur mak.

Masa sekolah asrama dulu, nak makan sedap dan penuh tray makanan bulan puasa la (time bukak puasa je). Time sahur memang aku tido tepi tray makanan la kat dewan makan..haha...;p Tapi syok la bukak puasa ramai2, terawih pun ramai2 (terawih di asrama aku memang lama. ustaz siap baca surah dari Al-Quran dan lepas tu ada tazkirah lagi). Waktu prep petang pun diganti dengan tadarus Al-Quran. Kesimpulannya suasana ramadhan memang dapat dirasai la. Bila dah habis bulan puasa, pakat ramai2 puasa sunat pulak kat asrama..memang meriah la beramal ibadat....=)

Di universiti lain pulak. Meriah bukak puasa kat masjid [read: bukak puasa percuma]. Memang boleh hidup la kalau takdak duit bulan puasa. Murah je rezeki orang bersedekah kat masjid bagi makan kat orang yang berpuasa. Solat di masjid lepas bukak puasa. Ada duit lebih boleh la jenguk pasar ramadhan. Tapi bab beramal ibadat tu pandai2 sendiri la. Ye la takdak sapa nk suruh dan kawal macam di asrama.

Semoga puasa tahun ni akan bertambah meriah dengan amal ibadat..


p/s: masa aku kecik dulu, kampung aku masih mengamalkan konsep bertukar juadah untuk berbuka puasa. bila start orang ngaji ja kat radio, mak dah suruh aku hantar kuih kat jiran sebelah.



2 comments:

  1. wah..terinat zaman bukak puasa masjid uia..mmg best..nostalgia la..roti arab plus sup daging..cukup stamina untuk terawih:-)

    ReplyDelete
  2. btul..aku memang dok teringat betapa meriahnya bukak puasa ramai2 kat masjid uia tu. Solat dalam suasana berbilang bangsa lagi. Ahh really missed all those time...

    ReplyDelete