Saturday, July 30, 2011

Penyakit

Parah. Mungkin semakin parah!

Tapi aku tak fikir aku mahu sembuh dari penyakit ni.

Kononnya aku baru beli 1 buku je untuk bulan ni. Tapi berjangkit beli 5 buku di Chowrasta, Penang. Kemudian konon cuma nak cuci mata je di Novel Hut..tapi aku beli 2 buku pulak. Berazam cukup lah untuk bulan ni. Simpan duit untuk raya dan Big Bad Wolf bulan 10 nanti. Tapi ada member sale pulak di MPH..jadi aku beli 1 lagi buku.

Kawan2 aku cakap:-

"tak cukup lagi ke?"

"Bukan ke baru je beli buku?"

"hentikan pembelian berterusan. baca dulu yang ada."


Aku bosan. Jadi aku tenang sikit bila aku pegi kedai buku dan lepak2 di tempat awam sambil makan dan baca buku.

Isu tak cukup, baru je beli atau habiskan baca tak pernah ada. Buku memang tak pernah cukup untuk aku dan tak kira la baru je beli ke tak. Habiskan dulu baru beli?? Tak mungkin. Ada lebih 100 buku 'unread' kat rumah. Jadi, kenapa beli lagi? Adoiii...memang aku takde jawapan untuk itu. Bukan la aku ni banyak sangat duit sampai beli je tapi tak baca. Buku2 aku tu kebanyakannya aku beli buku terpakai atau ada jualan murah macam Big bad Wolf atau Payless Book.

Buku2 yang aku beli kat Pesta Buku KL last April, aku dah habis baca. See..siapa kata aku tak baca dan habiskan. Cumanya aku tak mungkin habiskan semuanya dan berhenti daripada membeli.

Mak dan abah tak pernah bising aku beli buku. Mungkin sebab tak tau berapa banyak duit yang aku habiskan beli buku. Cuma mak selalu bising sebab buku2 yang banyak tu bersepah2 penuh dalam bilik, berkotak2 kat luar bilik. Bising suruh aku letak kat rak buku (read: beli rak buku). Katanya sayang takut nanti buku2 dalam kotak2 tu dimakan tikus.

Aku kalau dah beli sesuatu buku tu jarang aku jual balik kat kedai buku terpakai. Melainkan aku ada 2 buku yang sama. Buku tu tak best macam mana pun aku simpan je. Sebab tu kalau nak beli buku aku sangat berhati-hati. Tengok dulu review di internet, baca sinopsis dan bab awal di internet. Tak menarik..aku tak beli. Pinjam je dari kawan2 yang ada beli....=)


p/s: dah banyak kali pegi Popular dan MPH tapi buku hadis 40 Imam Nawawi yang aku nak beli tu tak nampak pun...=(


No comments:

Post a Comment