Monday, July 16, 2012

al-banjari

susur galur nenek moyang aku dari banjarmasin. dan kami bertutur bahasa banjar. ya, aku orang banjar. 

jarang sekali aku mengaku yang aku ni orang banjar. mungkin tak pernah ada orang tanya kot..

mak ayah aku memang cakap banjar. dari kecik aku hanya tau cakap banjar je sampai la masuk sekolah rendah. 

kat sekolah rendah aku cakap bahasa perak..maklum ler teman sekolah kat bote..dan kawan2 semua piyor cakap peghak. kalo tersasul cakap banjar, konpom kena kutuk! kat sekolah rendah aku ni ada diskriminasi sket. orang peghak tak suka orang banjar. kalo deme tau kamu orang banjar memang deme kutuk ler kamu makan katak bagai... [it's insulting to me..!] dan aku sedaya upaya menyembunyikan indentiti aku sebagai orang banjar for the sake of survivalship kat sekolah tu. ye le...sekolah aku ni didominasi oleh orang peghak. aku rasa orang banjar macam pelajar kelas kedua. tertekan ooo kalo asyik kena ejek je kat sekolah! seolah-olah macam ethnic cleansing..sbb bila kami budak2 banjar ni tak tahan kena ejek, kami tak nak pegi sekolah. so i have no choice..to survive i have to be one of them or menjadi lebih bijak and excellent supaya pelajar konon 'kelas pertama' ni mengakui kehebatan aku even aku ni orang banjar.   

kalo sekolah kat kawasan majoriti orang banjar lain le. maklang aku cakap kat kawasan dia semua orang cakap banjar kat sekolah..dari anak murid sampai la cikgu2 cakap banjar. sampai budak2 tak boleh cakap BM kebangsaan la...abah aku kata macam tu tak bagus la. kita kena tau cakap BM kebangsaan gak. 

mak ayah aku walaupun banjar tok2 tapi bila bercakap dengan bukan orang banjar, elok je cakap BM kebangsaan. cuma mak ayah aku tak boleh speaking org putih la.. 

sampai masuk U dah cakap ala orang KL. peghak dah hilang sket, banjar plak ala2 macam dah murtad.

anyway, aku masih boleh 'bersurah' dalam bahasa banjar. dan aku bangga aku adalah orang banjar! 

cakap peghak konpom ler teman boleh..aterr nye udah dudok kt peghak ye dok.haha

Bahasa Melayu Tinggi dan Bahasa Inggeris boleh cakap. cuma BI tu nak kena tengok Oh My English! jugak..tp aku rasa asal org paham ok dah. hehe

dulu aku boleh cakap arab sket2. la ni tak boleh dah...paham pun sket2 je kot. 

aku tak boleh cakap bahasa cina tapi aku paham cakap cina sket2. hoho 



No comments:

Post a Comment