Sunday, February 20, 2011

Tiga Kali Seminggu by Dr. Faisal Tehrani


Penampilan buku ni dari segi kulit buku dan tajuk memang menarik. Jadi, 'cover' memainkan peranan jugak dalam menarik perhatian pembaca dan pembeli. Harga buku mampu beli. Aku beli buku ni dengan harga RM15.20 selepas diskaun 20% (Pilihan Popular) kat Popular untuk ahli.Ada 15 cerita pendek dalam buku ni. Jadi buku ni nipis je. Dalam 198 mukasurat.

1. Rindu Ini Luar Biasa
Aku suka cerita ni. Ahh memang membuatkan aku 'rindu'..sungguh luar biasa!!
Kisah perjuangan mahasiswa di kampus untuk memperjuangkan Bahasa Melayu. Aku suka cerita ni bukan sebab elemen 'Bahasa Melayu' tu sahaja. Tapi elemen perjuangan mahasiswa di kampus. Dan adakah perjuangan 'pemimpin' itu di kampus akan terus dia perjuangkan sampai bila-bila? Atau sekadar hangat dan membaranya hati seorang anak muda terhadap polisi pemerintah yang kemudiannya setelah graduasi dan menyertai kelompok masyarakat yang lebih luas, berubah angin dan bersetuju pula dengan polisi yang ditentang hebat semasa menjadi 'pemimpin' di kampus?? Situasi dan keadaan mungkin telah merubah pandangan 'pemimpin' tersebut. Di sinilah elemen keteguhan prinsip dan perjuangan seorang 'pemimpin' yang kita nak lihat. Ahh aku rindu nak baca balik novel Arca Berdiri Senja by Baharudin C.D

2. Abuya Dongeng Tokoh yang Memakan Babi
Aku kena baca balik cerita ni. Kena ada lebih energy to digest this story..

3. Antiplot
Sungguh. Kita sebagai orang Islam mesti menampilkan akhlak yang baik dan terpuji. Kita mesti berilmu.

4. Bulan Penuh di Saigon
Menarik. Tapi mungkin lebih menarik kalau pertemuan Manisah dengan ibu kandungnya yang berlainan agama di Ho Chi Minh dapat dipaparkan. Aku nak lihat dan rasa 'emosi' mereka. Haiihhh tengah syok tenggelam dalam 'rasa'...cerita telah dinoktahkan.

5. Cinta Medeni
Suka cerita ni! Ohh Medeni kena jawab 3 soalan teka-teki sebelum Zanjabila menerima lamarannya..=)

6. Dangai, Pau dan Maruku
Hmmm tengok tajuk pun dah boleh agak plot ceritanya kot. Yang tersirat, walau kita berbeza..kita semua tetap mahukan kehidupan yang aman damai dan bebas dari penjajahan.

7. Hajah Abidah
Untuk renungan.

8. Latar
...dan sebagai pembaca apa pulak yang kita faham dengan terminologi 'kekerasan' dan 'antikekerasan'???

9. Manifesto Mergastua
Aku tersedar dari mimpi dan lamunan yang panjang. Ya Allah...aku hampir terlupa akan kehadiran dan kewujudan mereka.

10. Muhammad Ulul Albab
Kita ada seni melayu yang patut dipelihara dan dibanggakan...

11. Muthupalaniappan
Sinis sebenarnya. Tapi itulah realiti. Panas dan pedas sindirannya walaupun ditampilkan dengan bentuk humor. Ahh kesian Muthu...

12. Perlak Emak
Adab dan tamadun melayu itu memang indah sekali..

13. Tiga Kali Seminggu
Dewasa. Poligami.

14. Setelah diciptakan Adam
Fitrah manusia itu berpasang-pasangan. Lelaki dan perempuan itu ada peranan masing-masing dalam kehidupan ni. Saling melengkapi. Bukan untuk saling menyatakan siapa lebih berkuasa dan dikuasai.

15. Kegawatan
Sungguh gawat sekali masa baca cerita ni. Memang gawat perasaannya. Ahhh segalanya gawat!


Ini buku Faisal Tehrani. Ia bukan sebuah buku atau antologi cerpen yang 'direct'. Walaupun sesetengah cerpen mungkin ditampilkan dengan gaya ringan tapi sebenarnya kesemua cerita sarat dengan mesej yang tersendiri.

Ini buku Faisal Tehrani. Penulis adalah penerima Anugerah Seni Negara. Gaya penulisan, bahasa dan kosa kata yang digunakan bukan sesuatu yang mudah untuk diadaptasi sekiranya kita tak biasa membaca karya-karya beliau.

Ini buku Faisal Tehrani. Jadi ia bukanlah satu pembacaan yang 'ringan'.

Keseluruhannya, buku ni baik dan aku suka. Buku ni buat aku berfikir, mentafsir dan menganalisis. Macam yang aku cakap..ia bukan sesuatu yang 'direct'. Perlukan extra energy to explore the book. Ohh mungkin juga kena ada perbincangan dengan orang lain yang dah baca buku ni. Perbincangan akan meluaskan lagi pemandangan...=)

[maaf tak dapat review dengan baik sebab buku ni macam terlalu luas untuk dijelajahi. Makin jauh dijelajahi, makin tak tercapai..so I reserve my further comments on this book until I've discussions and exchange views and comments with 'YOU' who read this book. Feel free to leave your comment here after reading the book.]


p/s: Jelasnya, cerita pilihan aku adalah Rindu Ini Luar Biasa. What about you?



epitjack!
200211@0735

1 comment:

  1. tentu sekali
    1- muthupalaniappan: jgn terlampau taksub dgn ideologi sendiri.

    2-hajah Abidah: kalau dah memang jodoh, lari hujung dunia pun bersatu jua =) tak payah nak tersua2 ;p

    3- cinta Medeni: org2 pandai bercinta haha

    4- perlak emak: suka cerita ni. melayu ni mmg asalnya kaya peradaban.

    5- 3 x seminggu: isu sensitif ni. haha

    ReplyDelete