Tuesday, May 17, 2011

Contengan Jalanan by Hlovate



Novel 2 dalam 1 Hlovate. I – kisah Fend dan II – kisah K2 . 2 cover dan isi tunggang terbalik mengikut cover.

Permulaan macam kebanyakkan novel-novel Hlovate yang lain. Watak muda-mudi yang tak berapa menitik-beratkan soal agama. Tapi kali ni watak-wataknya semua orang seni dan suka muzik. Fend dengan seni fotografi; K2 dan Pa’an dengan seni lukis, Azad dan Erdi seni bina. Kumpulan muzik mereka nama Creepy Hues. Mereka ni layan muzik rock. Tapi K2 semua jenis muzik pun dia layan dan dia boleh main banyak alat muzik (dia ni ulat buku jugak).

Fend dan K2 kawan sejak kecik. Sepertinya tagline di depan novel tu ‘contengan pengalaman perjalanan cari Tuhan’. Jadi ini adalah pengalaman perjalanan Fend cari Tuhan dan juga pengalaman perjalanan K2 cari Tuhan. Ia lebih bersifat peribadi. Setiap seseorang tu tak sama. Macam Fend dan K2 jugak. Maybe the event that triggered their journey is when Chad who is Fend’s cousin passed away (friend of K2 also).

Walaupun CD The 11th hour (pemberian Lia) membuatkan Fend mula berfikir, tapi pengalaman perjalanan cari Tuhan hanya bermula bila dia pergi backpacking dengan Chad kat Australia masa bulan puasa. Namun, perkara ni tak berlaku pada K2 walaupun selepas Fend bagi CD The 11th hour dan ajak K2 pergi teman dia backpacking ke Sydney selepas kematian Chad. Pengalaman perjalanan cari Tuhan dan erti hidup K2 adalah di Jakarta dan Bandung. Kota yang penuh dengan hidup tapi hidupnya beda.

Contengan Jalanan lain sikit dengan novel-novel sebelum ni. Ayat atau perkataan ‘bombastic’ tak berapa ada. Novel ni lebih bersifat peribadi cara penyampaiannya – pengalaman perjalanan. Novel ni tak macam Rooftop Rant atau Versus. Contengan Jalanan memang ada style yang tersendiri. I like it...=) When read it, try to put yourself into the character shoes. You will experience their journey as it is your journey..that’s why I said it is personal. Close to your heart.

Hlovate tak pernah gagal membuatkan aku berpusing 360 darjah bila baca novel-novel dia. Penulis yang bagi aku berada dalam kelasnya yang tersendiri.


p/s: diulangi, Hlovate berada dalam kelasnya yang tersendiri..



epitjack!
160511@1654

1 comment:

  1. moga perjalanan saya ke bandung juga bertemu sesuatu yg saya cari ;p

    ReplyDelete