Monday, May 16, 2011

Sutera Bidadari by Ramlee Awang Murshid

Aku mula baca novel ni dulu antara semua novel-novel yang aku beli kat KLIBF 2011. Hampir 2 minggu baru aku habis baca. Sebab terlalu sibuk (penat) dan banyak sangat kekangan masa. Kepada peminat dan pengikut Saifudin a.k.a Laksamana Sunan, novel ni memang yang ditunggu-tunggu. Kisah sambungan novel Cinta Sufi.

Sutera Bidadari lebih baik dari Cinta Sufi. Mungkin kali ni aku tak letak harapan yang tinggi kot sebab takut frust. Ahahahha…;p Anyway, secara keseluruhannya novel Sutera Bidadari ni memang lebih baik dari yang sebelumnya (untuk siri Laksamana Sunan). Bahasa yang digarap kali ni nampaknya lebih mantap, halus dan indah sekali.

Plotnya macam biasa la pengembaraan Laksamana Sunan menentang Taghut. Dan cross-over watak-watak dari abad 21 untuk menjadikan jalan cerita lebih menarik, adventure. Mungkin RAM akan sambung lagi pengembaraan Laksamana Sunan ni. Sebab jalan cerita masih tergantung di akhir Sutera Bidadari.

“Cinta Sang Ratu... laksana langit mencengkam purnama... ibarat mutiara di lautan biru... saujana mata memandang... seluas langit terbentang... tatkala cinta berbisik... suaranya memuji TUHAN... apabila rindu terusik... Rasul-NYA menjadi pilihan... sampai masanya cinta jadi taruhan... Sang Ratu menjadi impian.”


Kalau watak Laksamana Sunan terus mendapat sambutan dari pembaca, aku rasa RAM patut fikirkan yang novel berkaitan pengembaraan Laksamana Sunan boleh jadi dalam satu bentuk siri. Ye la macam Jeffery Deaver dengan siri Inspector Rhymes, Agatha Cristie dengan siri Detective Poirot, Patricia Cornwell dengan siri Dr. Kay Scarpeta. Rasanya belum ada penulis yang buat novel bersiri macam ni lagi kot kat Malaysia ni. Patut rasanya difikirkan secara serius untuk siri Laksamana Sunan ni. Kelompok pembaca untuk kisah Laksamana Sunan ni ramai. Tak mustahil kalau dijadikan siri ia sesuatu yang memberangsangkan. Dunia perbukuan di Malaysia seharusnya berkembang dengan produktif tak kisah samada ia untuk genre apa pun.


p/s: aku rindukan watak Haryani..


epitjack!
160511@1222

No comments:

Post a Comment