Tuesday, May 14, 2013

Geng ABCDE Bercuti ke Pasir Salak oleh Hlovate





Ini buku kedua dalam siri Geng ABCDE. 

Kali ni Geng ABCDE (Azlin, Badrul, Choon Wai, Deva & Ee Lin) menghabiskan cuti sekolah mereka dengan bercuti ke Pasir Salak, Perak. Mereka memilih Pasir Salak kerana Badrul, Choon Wai dan Deva harus menyiapkan tugasan sekolah mereka mengenai tempat bersejarah. Dan mereka telah memilih Pasir Salak. Azlin dan Badrul mempunyai atok saudara yang tinggal di Pasir Salak. Sepanjang percutian itu mereka tinggal di rumah atok saudara Azlin dan Badrul. 

Kompleks Sejarah Pasir Salak adalah lokasi wajib yang harus dilawati oleh mereka kerana Badrul, Choon Wai dan Deva harus menyiapkan tugasan sekolah mereka khususnya mengenai sejarah pembunuhan J.W.W Birch, residen pertama di Perak. Setelah tugasan Badrul, Choon Wai dan Deva selesai, Geng ABCDE telah dibawa melawat ke Pusat Pembiakan Tuntung di Bota Kanan. 

Sepanjang mereka bercuti di Pasir Salak, mereka telah berhadapan dengan satu konflik pengambilan tanah di situ untuk tujuan pembangunan. Konflik tersebut akhirnya berjaya diselesaikan apabila Geng ABCDE telah menjumpai geran asal tanah tersebut!     

Rasa: Gembira sekali menikmati buku comel ni. Hlovate buat aku teruja mengingati zaman kanak-kanak yang riang ria! Tambahan lagi Pasir Salak memang hampir dengan kampung halaman aku. Dulu pun masa sekolah kami pernah adakan program berbasikal ke Pasir Salak. Pusat Pembiakan Tuntung di Bota Kanan tu memang menjadi lokasi biasa aku dan kawan-kawan melepak sambil menunggu bas balik dari kelas tambahan. 

Sebenarnya di kawasan Perak Tengah ni banyak sekali tempat bersejarah. Di tepi jalan utama Lebuhraya Ipoh-Lumut betul-betul di simpang empat Ipoh-Lumut-Parit-Bota Kanan memang ada makam Sultan. Aku selalu rasa sedih bila terpandang makam ni. Aku selalu rasa makam ni tak cukup mendapat perhatian sebagai salah satu tempat yang harus dilawati. Kalau makam Sultan pun tak berapa mendapat perhatian, apatah lagi makam-makam pembesar. Bagi aku amatlah rugi bila tempat-tempat begini kurang mendapat perhatian untuk menjadi tempat yang harus dilawati bila berkunjung ke Perak Tengah. Tempat-tempat ni terbiar saja. Kurang penjagaan. Sedihnya. 


p/s: pembelajaran melalui pengalaman sebenar selalunya memberi kesan yang mendalam. 



epitjack!
140513@1709    




5 comments:

  1. Replies
    1. yeah childhood memories always good to be remembered.. =)

      Delete
  2. wah menarik ada isu land acquisition di situ...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang menarik yati sebab bukan setakat land acquisition tapi yang lebih penting ada isu "fraud" on the land. hoho

      Delete