Thursday, April 11, 2013

dari nasi arab ke yogurt cheese cake

having late lunch dengan kawan aku di kedai nasi arab. selain kami berdua, ada lagi dua orang pelanggan yang memang dah ada masa kami sampai. 

sementara tunggu nasi arab kami sampai, aku macam biasa baca buku yang aku bawak. kawan aku plak baca majalah yang kedai nasi arab tu sediakan. kami berdua senyap tak bercakap. dok khusyuk layan bacaan masing-masing. tiba-tiba kawan aku cakap, "kalau orang lain dok senyap tak bercakap sebab dok layan handphone dan gajet masing-masing. tapi kami dok sibuk baca buku.hahahaha..." ye la baru aku perasan. kami senyap saja. tak bercakap. kami sebenarnya pantang kalau keluar makan dengan kawan-kawan tapi masing-masing sibuk dok layan handphone dan gajet yang apa-apa tu. so kalau kami keluar makan-makan dengan kawan-kawan memang tak layan handphone dan gajet. tapi dok layan bacaan plak! we talk but at the same time we read. and talk what we read.  

pernah sekali tu dok melepak dengan kawan aku di kopitiam berjam-jam. pasangan kekasih bersilih ganti yang datang. tapi kami masih di kopitiam menikmati kopi dan buku. tak berapa bercakap. cuma kadang-kadang bercakap tentang apa yang kami baca. we just want to drink coffee, read, feel the moment and ditemani kawan di sisi. 

pernah juga lepak di tepi pantai membaca sambil deru angin pantai menghembus lembut. ditemani kawan di sisi tanpa bicara. just feel the moment. 

sepi? aku tak rasa kami ni manusia yang sepi. tapi kami manusia yang menikmati hidup dengan cara kami yang tersendiri. 

lepas makan nasi arab tu, aku ke kafe menikmati yogurt cheese cake dan secangkir kopi sambil sambung baca buku. orang silih berganti di kafe tu. ada ibu dan anak yang sedang menangis. ada pasangan yang boyfren nya mat salleh. ada family. ada pasangan emas sedang menikmati hidup berdua di hujung usia dengan sepotong kek dan secangkir kopi. tapi aku masih relax saja menikmati yogurt cheese cake dan kopi. riuh rendah sekeliling tak aku peduli. aku dah masuk dalam cerita yang aku baca. aku perlu ketenangan sebelum aku kembali ke alam realiti. 


p/s: jangan aku ke kopitiam plak untuk sambung 'mencari ketenangan'.... 


    

No comments:

Post a Comment